Vektløfting er en viktig grunnstein i ditt arbeid mot å få drømmekroppen. Det er kanskje ikke den morsomste biten for alle, men den vil gi resultater.

Å forme drømmekroppen er ikke lett, og det krever mye trening. Da er det viktig at du forebygger skader ved å gjøre trene helhetlig, for eksempel gjennom yoga og kroppsøvelser, slik at du ikke blir hindret på veien.

Det blir mye enklere å bygge kroppen din slik du vil hvis du trener på en fornøyelig måte. Jo, det er fortsatt best å ha vektløfting i bunnen, men finn også noe du liker spesielt godt å gjøre.

Les våre siste råd

Starte med trening – 5 råd

starte med trening - 5 råd

Når du skal begynne å trene for bilder som du kan vise frem og være stolt av, så hjelper det å få noen råd som kan vise deg hva du bør gjøre, og hva du ikke bør gjøre. Her får du 5 av våre beste råd når du skal starte med trening:

1. Tren jevnlig

Det er bedre å trene på 70-80% av din kapasitet og gjøre det jevnlig, enn det er å ta i absolutt alt du har hver eneste gang. Sistnevnte fører bare til skader, kanskje ikke etter den første dagen eller uken, men etter hvert blir påkjenningen så stor at muskler og sener kan begynne å bryte ned raskere enn det som er sunt.

2. Ikke vær redd for mat

Selv om du kanskje har lyst til å bli «ripped,» så må du sørge for å få i deg nok mat. En god hovedregel er at jo mer du trener, jo mer bør du spise for å kunne legge på deg muskler. Så er det jo alltids greit å sørge for at du også spiser relativt sunt.

3. Få i deg nok vann

Ifølge forskning, så begynner vi å prestere dårligere og dårligere når vi mister mer og mer vann i kroppen. Før og under trening, husk å drikk!

4. Vær bevisst når du setter opp treningsprogram

Når du setter opp treningsprogrammet ditt, bør du være tydelig fra begynnelsen om hvilke resultater du ønsker. Vil du bygge muskler, skrape bort fett, eller utvikle konkrete muskelgrupper? Sett opp et program som vil hjelpe deg med å oppnå de målene. Du blir ikke sterk i beina ved å trene armer.

5. Begynn forsiktig

Litt som i første tips, så vil vi minne deg på å ikke gå «all in» i starten. Begynn forsiktig, og gradvis øk mengden og intensiteten på treningen, så sikrer du at du ikke blir skadet og må stoppe helt opp i flere uker.

Håper du fant verdi i noen av disse rådene. Gjerne send oss en mail for å si hvordan det går etter hvert som du begynner å komme i gang!

Vår anbefalte video for å begynne med styrketrening

Hvordan ta det perfekte bilde?

Riktig lyssetting kan få en person som er i OK form til å se ut som en maskin, og feil lyssetting kan få en body builder til å se uimponerende ut.

Let litt rundt på nettet og Instagram etter poseringer du liker, og prøv å etterlign dem i bildene dine. Hvordan du bærer kroppen din har mye å si for bildene!

Ettersom vi spiser og drikker utover dagen blir kroppen vår mer og mer "oppblåst." Cellene våre fylles, og noen ser merkbar forskjell på kroppen om kvelden og morgenen. Ta bildet om morgenen, når du er mest "tight."

Scroll to top